Coronacafé

De coronacrisis had ongekende gevolgen voor ons allemaal. De anderhalvemeter-samenleving was een feit en niemand wist voor hoelang. Iedereen werd beperkt in zijn of haar vrijheid.

In het Coronacafé gingen vorig jaar onze 3 Veense dominees Judith Visser, Bartho Versteeg en Leendert van der Sluijs in vier afleveringen met bekende Veenders of Nijkerkers in gesprek over de coronacrisis. De uitzending was vanuit Het Veense Hart in Nijkerkerveen.

De tafelgasten waren: (afl.1) burgemeester Gerard Renkema, winkelier Ap Deroue, (afl.2) uitvaartverzorger Anton Izelaar, ondernemer Ernst-Jan van Dasler, (afl.3) schooldirecteur Erna Luiten, voetballer Alwin van Domselaar, (afl.4) verpleegkundige Janneke Prosman en wethouder Nadya Aboyaakoub.

De uitzendingen zijn op YouTube terug te zien: aflevering 1 aflevering 2 aflevering 3

In bovenstaande 4e aflevering:

Janneke Prosman - Lugthart, verpleegkundige in ziekenhuis Sint Jansdal in Harderwijk over de hectiek in coronatijd. Hoe organiseer je alles wanneer coronapatiënten het ziekenhuis overspoelen? Maar ook over de onderlinge saamhorigheid en de rust thuis.

Wethouder Nadya Aboyaakoub vertelt over haar missie: samen zoeken naar oplossingen. Het Veense Hart is een mooi voorbeeld van samen met bewoners plannen realiseren. Ze roemt de veerkracht van de plaatselijke bevolking en de vele gedreven vrijwilligers.

Uiteraard klonk er in het Coronacafé ook muziek. Songwriter Gert van der Schuur verzorgde de muzikale noot deze keer samen met de gitaristen Steven Ochoa Saif en Eddie van de Beek en zangeres Jacolien van Kasteel.

Camera: Aalt Guliker

Geluid en montage: Edwin Rakhorst

Update: er zijn plannen voor een vervolg van het coronacafé in een sociaal café